Leder min skåpbils säkringslåda ström?

Jag håller på lite med svagström i min skåpbil. Jag har ett 13.8 v lipo4 batteri som är kopplad till bland annat en säkringsdosa med alla förbrukare.

Säkringsdosan är en flatstiftshållare från Biltemas båtavdelning med små ljus som ska lysa när en säkring har gått/behöver bytas.

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/sakringar/sakringsbox-2000036339?gclid=EAIaIQobChMIgdiug5Hw5AIVC4uyCh2edgRTEAQYASABEgImM_D_BwE

När jag mätte spänningen direkt efter säkringen, med säkringen i, blir den som förväntat samma som i batteriet. Jag upptäckte till min förvåning häromdagen att när jag tar ut säkringen blir spänningen på samma mätpunkt inte 0, utan enbart cirka 1 volt lägre.

När jag testar att koppla ur säkringen på ett ställe där jag har en förbrukare bryter den som förväntat (fläkten stannar) men viss spänning kan fortfarande uppmätas (ca 4 volt).

Jag har en förbrukare som bara drar cirka 0.2 amp, en LED- läslampa. Om jag kopplar ur säkringen dit dimmas ljuset kanske 70%, men bryts inte helt!

Om jag bryter huvudströmmen innan säkringsboxen (vid batterilådan) bryts allt som det ska.

Detta sammantaget får mig att tänka att det är säkringslådan i sig som är ledande, även när säkringarna är ur – men att den släpper igenom väldigt begränsad ström.

Ska det vara så? I så fall, finns det en poäng eller är den defekt och bör bytas?

Svar:

Uppenbarligen finns det någon ledande förbindelse parallellt med säkringen. Eftersom spänningen sjunker då du tagit ur säkringen tyder det i så fall på att överledningen sker över en resistans – någonstans. Det kan vara, som du tänker, att överledningen sker på något sätt via säkringslådan, men det kan också vara något annat, t.ex. en signallampa eller liknande som matas direkt, förbi säkringen. En annan möjlighet är att delar efter säkringen spänningssätts bakvägen via bilbatteriet.

Eftersom en bil är uppbyggd av mängder av metalldelar kan strömmar röra sig lite kors och tvärs. En möjlig test är därför att mäta om dina uppmätta spänningar förändras om du slår/av strålkastarna, sitsvärmen etc., eftersom returströmmarna därifrån skulle kunna sprida sig via metalldelar till dina andra objekt. Detta är dock bara spekulationer, och sådana måste man ha vid felsökning. Naturligtvis kan du prova med att byta säkringslådan, som ju kan vara en felorsak, men jag är rädd för att det inte hjälper.

Sedan finns det kvar en inte oväsentlig fråga: Är det några faktiska problem som det är nu?

Lycka till med detektivjobbet!

Sök bland frågor och svar